Сірякова Тетяна, вчитель української мови та літератури Кам'янської ЗОШ І-ІІІ Нікопольського району

вівторок, 25 листопада 2014 р.

Опис досвіду

       
Швидкий розвиток технічного процесу, впровадження у навчання новітніх інноваційних технологій вимагає від сучасного вчителя перебудови своєї діяльності і власного підходу до навчально-виховного процесу. Свою роботу над проектом «Використання ІКТ на уроках української мови та літератури – крок до самозвершення вчителя та учня» вважаю актуальною, адже для сьогодення – це пріоритетна діяльність у підготовці і налаштуванні підростаючого покоління до самовизначення, об’єктивної самооцінки, налаштування моїх вихованців на вибір правильного життєвого шляху.
     Поняття інформаційних технологій у педагогіці не є новим, адже  будь-який навчальний процес є передачею інформації стосовно певної предметної галузі знань. Тож на сучасному етапі розвитку суспільства в поняття «інформаційні навчальні технології» педагог вкладає оновлений зміст, що спричинило використання комп’ютерів, комп’ютерних комунікацій, різноманітних електронних пристроїв тощо. 
     Інформаційно-комунікативні технології – це сукупність методів, засобів та прийомів пошуку, зберігання, опрацювання, подання та передавання графічних, текстових, цифрових, аудіо та відеоданих на базі персональних комп’ютерів, комп’ютерних мереж та засобів зв’язку.
    Використання ІКТ на уроках української мови та літератури дозволяє  мені як
учителеві динамічно диференційовано організовувати  навчальний процес, контролювати ступінь засвоєння інформації, регулювати темп вивчення навчального предмета, попереджати помилки, давати необхідні коментарі, пояснення. Сучасною освітньою технологією, використанням ІКТ, активізую пізнавальну діяльність школярів, сприяю  розвитку в них уміння концентруватися,  креативно підходити до вивчення теми, спонукаю до пошуку додаткової інформації і як наслідку – поглиблення знань, завдяки чому спрощую  процес перевірки навчальних досягнень моїх вихованців, звільняю час для практичного напрацювання вироблених навичок. Та і взагалі використання ІКТ несе спільне задоволення від навчального процесу учням і педагогу.
    У своїй практиці ІКТ використовую на різних етапах оволодіння мовним та літературним матеріалом (вивчення теми, вироблення практичних навичок,
закріплення матеріалу, домашнє завдання).  
      Вибір конкретного засобу залежить щонайменше  від таких факторів:
- технічне забезпечення навчально-виховного процесу в закладі освіти ;
- рівень підготовки вчителя і учнів до використання ІКТ;
- стабільність роботи програми, надійність збереження результатів діяльності учнів та вчителя;
- забезпечення програмними засобами з дотриманням ліцензійних угод відповідно до чинного законодавства. 
   
 Працюючи над темою, зважала на те, що основною метою в опрацюванні матеріалу є не лише уміння учнів виокремлювати першорядну і додаткову інформацію, а й уміння її представити. Адже  сьогодення вимагає від сучасної молоді не простого оволодіння комп’ютерною технікою, а й вміння нестандартно, творчо показати свою роботу, доводити свою думку та аргументувати свій вибір. Переваги такої роботи значні, бо зростає зацікавленість предметом вивчення, учні самі стають творцями, ініціаторами нових ідей, розвивають свої інтелектуальні здібності.          Наприклад, під час вивчення творчості Уласа Самчука та його твору «Марія»  чи  Івана Багряного «Тигролови» доцільно запропонувати учням самостійно заповнити таблиці, що містять проблемні питання та алгоритми їх вирішення. Творчі завдання із застосуванням  інформаційних технологій за своїм змістом і методами виконання найчастіше носять ситуативний характер.
     Застосовую у роботі перегляди фільмів або їх фрагментів за прочитаними програмовими текстами: «Тіні забутих предків» за повістю М.Коцюбинського, «Наталка Полтавка» за І.Котляревським, «Украдене щастя», «Захар Беркут» за І.Я.Франком та інші. Використовую записи телепередач або освітніх проектів, здійснених телеканалими «Інтер» та «1+1», про письменників, що вивчаються у шкільному курсі української літератури:Т. Шевченка, І.Франка, Бориса Олійника, Олеся Гончара, Івана Багряного, Олександра Довженка, Лесю Українку, Михайла Коцюбинського, Івана Нечуя-Левицького, Василя Симоненка, Василя Стуса, Тараса Шевченка, Володимира Сосюру та багатьох інших.Одним із способів розвитку пізнавальної активності учнів є використання мультимедійних технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання.
       Мультимедіа (лат. multum – багато й англ. media – засоби) – система сучасних технічних засобів, що дозволяють працювати з текстовою інформацією, графічним зображенням, звуком (мовлення, музика, ефекти), анімаційною комп’ютерною графікою (мальовані фільми, тривимірна графіка) в єдиному комплексі; один їх перспективних напрямків, що найбільш швидко розвиваються, особливо в галузі освіти.

       Співпраця з викладачами нашої школи спецкурсу «Медіакультура» дала поштовх до
використання нового напрямку інформаційних технологій,  що значно розширило панораму учнівської творчості, креативності, індивідуального підходу до оволодіння новим матеріалом. Сучасність вимагає нових підходів до навчального процесу, нових методів, форм подання навчальної інформації. Вона вимагає, щоб над матеріалом, який вивчається, учень розмірковував, бачив зв’язок з іншою інформацією і умів встановлювати взаємозвязки. А також шукав відповіді на запитання, які виникають у процесі навчання, що збуджує процес мислення, призводить до бажаного запам’ятовування і сприяє розвитку пам'яті. В учнів зникає страх зробити помилку, а виникає прагнення виправити, знайти відповіді, щоб більше помилок не виникало.  З’являється вміння вирішувати і виправляти власні помилки однокласників. Процес навчання  стає процесом дослідження.

Немає коментарів:

Дописати коментар